Čínská neoHedvábná stezka o průchod Ruskem nestojí

Čína ovládla nejen opovrhovanou Afriku, kterou v 90.letech nikdo ze Západu nechtěl, ale i Austrálii, a přes projekt nové Hedvábné stezky plánuje ovládnout jihokavkazské státy ( Gruzii, Arménii a Ázerbájdžán ), které se tomu,

na rozdíl od Ruska, nebrání.

Čína tyto tři státy investicemi do jejich bankovního, důlního a stavebního průmyslu finančně podpořila již v roce 91, kdy se SU rozpadl ( v 12/91 ).

Čína prosazuje, aby Jižní Kavkaz přestal být oblastí tří enkláv a vzájemně se propojil, aby mohl z čínského projektu nové Hedvábné stezky profitovat, třebaže na projektu jako trasa nefiguruje.

30.10.17 byla na předměstí Baku otevřena strategická železnice BTK/ Baku -Tbilisi-Kars ( Baku má přímé železniční spojení mj. s Moskvou, Petrohradem, Rostovem na Donu, s Tbilisi ). Kars je správní středisko stejnojmenné TR provincie ve Východní Anatolii, v 10.stol. bylo hlavním městem Arménského království, 1877 jej dobyli Rusové, 1921 jej Atatürk získal zpět.

A New Asia-to-Europe Railway Route Is Opening Up  - Baku-Tbilisi-Kars /

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-10-30/azerbaijan-to-open-railway-planned-as-new-europe-china-corridor?cmpid=socialflow-twitter-business&utm_content=business&utm_campaign=socialflow-organic&utm_source=twitter&utm_medium=social

10.11.17 dorazil do sídla NATO v Bruselu ázerbájdžánský ministr obrany gen. Zakir Hassanov, jenž zde přesvědčoval o užitečnosti železnice BTK  pro “ mezinárodní mise k udržení míru v Afghánistánu “ – EU železnici BTK již pochválila, zatímco Putin v ní vidí ošklivý remake plynovodu BTC z roku 06, spojující Baku a Tbilisi s TR, který  z trasy ostentativně vynechal ruské území, a který Kreml jako gigantickou provokaci a urážku Gazpromu ještě nestrávil.

Čína otevření této železnice oslavovala jako “ nejkratší cestu z Evropy do Asie “, taktéž Ilham Aliev se svým TR přítelem Erdoganem, a nadšený byl i gruzínský premiér Kvirikašvili.

O 2 dny později po jejím slavnostním otevření,  se v Teheránu 1.11.17 setkali Putin, íránský a ázerbájdžánský prezident, a mj. prohlásili, že urychlí výstavbu vlastní železniční a silniční infrastruktury/ Projekt koridoru Sever-Jih /Transkaspický projekt , která tyto tři země propojí podél Kaspického moře, aby se mohly napojit na čínský projekt nové Hedvábné stezky.

“Zajímavé” o to více, že Írán a Čína chtějí realizovat další gigantické projekty, a to bez Ruska, zejména železnici a dálnici, která spojí Asii s Evropou přes Turkmenistán, Írán, Arménii a Gruzii /TIAG.

Putin sice Transkaspický projekt  Pekingu a Teheránu odkýval, ale nezaručil jim, jak kvalitní infrastrukturu vybuduje a  jak přemůže tradiční ruskou nevraživost vůči zemím “ svého blízkého zahraničí “/ ??????? ?????????, termín označující země SNS a Pobaltí/ bývalé svazové republiky, který  od 1/94 “zlegalizoval “ bývalý Jelcinův ministr zahraničí Andrej Kozyrev, jenž postsovětské státy zcela veřejně označil za “ oblast životně důležitých zájmů Ruska “.

Potřebuje Dagestán vybudovat dopravní tepnu do Gruzie ? ( Ruská armáda ano, proto se Gruzie takovýchto projektů přes hlavní hřbet Kavkazu bojí, a veškerá jednání s Dagestánem o transkavkazské silniční magistrále utichla po ruské agresi vůči Ukrajině v roce 014, ale dle Machačkaly se projektu nedostalo schválení ani v Kremlu, který s Gruzií neudržuje diplomatické styky, zatím se místní obyvatelé musí přes hlavní hřbet Kavkazu spokojit s "cyklistickou" stezkou, taktéž ruská armáda  ) /????? ?? ????????? ?????? ? ??????? http://www.kavkazr.com/a/nuzhna-li-dagestanu-doroga-v-gruzyu/28231455.html (1/017)

Také pokud jde o projekt TIAG, který ruské území obchází, má Putin velké výhrady, ale není se čemu divit, že Peking a Teherán usilují o diverzfikaci své Hedvábné stezky, a nechtějí se spoléhat na nepředvídatelné Rusko.

Proto se domluvily, že Putinovi za souhlas s projektem TIAG nabídnou “ úlitbuˇ” – transkaspickou odbočku.

I tato úlitba má podstatný háček – pobřežní státy se neshodnou na právním statusu Kaspického moře, zda je mořem nebo jen jezerem, a tím ani na delimitaci vzájemných hranic, a tudíž není ani možná těžba z offshorových ložisek.

Turkmenistán, Kazachstán, a Ázerbájdžán tvrdí, že je to moře, Írán tvrdí, že je to jen jezero, a Kreml to nemá ujasněné ani ve vlastní hlavěruské zamini tvrdí, že je to jezero, ruské ministerstvo energetiky tvrdí, že je to moře.

Další velkou překážkou čínským plánům na ovládnutí jihokavkazské oblasti jsou zdejší “ zmrazené konflikty “, které vyvolal Kreml a pro svoji potřebu je udržuje v doutnajícím stavu  - ženevská jednání o Kremlem okupovaných gruzínských provincií Kreml blokuje, naposledy se zúčastněným účastníkům arogantně vysmál  na  již 41. schůzce z 10.10.17, v jejímž rámci tak jednání opět k ničemu nevedla.

Mírová jednání Kreml blokuje i v konfliktu Náhorního Karabachu mezi Arménií a Ázerbájdžánem.

Kreml, stejně jako v Abcházii , usiluje ve svých zmrazených konfliktech o pozici  “ zprostředkovatele/mediátora” , prostřednictvím které vnutí stranám svoji představu  “urovnání “  ( takto Kreml svým zprostředkovatelstvím donutil Arménii v roce 013 ke vstupu do Eurasijské unie ) , aby se znepřátelené strany nedomluvily samy, např. v Ženevě.

Stejnou taktiku uplatňuje Kreml v Sýrii.

Putin tak bude usilovat o rozšíření Koridoru Sever - Jih ( donucením ke vstupu do Eurasijské unie Gruzie a Ázerbájdžánu, nejlépe z kremelského hlediska i Íránu a Pekingu  ) na úkor Koridoru Východ –Západ, bude-li na to mít sílu.

Autor: Andrea Kostlánová | úterý 19.12.2017 8:34 | karma článku: 15,54 | přečteno: 716x